De Amsterdamse School in Tilburg Links

De Amsterdamse School kende haar hoogtepunt tussen 1910 en 1925. Hoewel de bouwstijl geen vastomlijnde uitgangspunten kende, kan het gezien worden als een reactie op de rationele benadering van bouwen van Berlage die de Nederlandse architectuur lange tijd had gedomineerd. In de Amsterdamse Schoolstijl stonden persoonlijke creativiteit en fantasie van de architect centraal. Dat ging soms zo ver dat het gebruiksgemak van een gebouw ondergeschikt werd gemaakt aan het uiterlijk. De bouwstijl is te herkennen aan de vreemd gevormde raampartijen, fraaie organische welvingen in de gevels en het gebruik van metselwerk in combinatie met natuursteen, beton, dakpannen en tegels. Ook maakten de ontwerpers veel gebruik van symbolisme en sculpturen. Ze werden daarbij onder andere beïnvloed door de bootvormige gemeenschapshuizen uit Indonesië. De Amsterdamse School was niet alleen een nieuwe bouwstijl, de ontwerpen belichamen ook de gedachte dat arbeiders recht hadden op een mooie woonomgeving. De binnenkant van het woningontwerp bevatte daarnaast verschillende elementen die als doel hadden de arbeider te verheffen. De aandacht moest vooral uitgaan naar huiskamer en gezin, niet meer naar de straat en het oh zo verderfelijke café. De ramen werden daarom bewust zo hoog geplaatst dat de bewoners niet meer uit het raam konden hangen om met de buren te kletsen. Op straat had de arbeider na werktijd immers niets meer te zoeken. Ook was de keuken bewust klein gehouden zodat wassen en andere onhygiënische activiteiten zich daar niet meer afspeelden

Referentie: Brochure Stadswandeling De Pijp - Stadsdeel Zuid -  Amsterdam.nl